Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Profil

Børnehuset Frederiksvej er en integreret institution, bestående af 6 vuggestuegrupper, 5 børnehavegrupper. Vi er et hus, der har eksisteret i mange år, men fik nye fysiske rammer i 2015. Huset er et 2 etagers moderne byggeri, der indeholder store åbne fællesrum med loft til kip. Vi har et motorikrum, hvor vi kan lave rytmik, spille bold eller musik, danse, bygge motorikbaner m.m. I vuggestuens gangarealer har vi plads til scooterkørsel, til at løbe samt mulighed for at bygge forhindringsbaner.

Børnehuset Frederiksvej er en institution med fokus på krop og bevægelse. Det betyder, at vi i alle aktiviteter vi laver i huset, har opmærksomhed på, at børn udvikler sig med kroppen forrest. 

Vi er et samlet hus, hvor vuggestue, børnehave og køkken arbejder sammen mod at skabe en sjov, tryg, spændende og inspirerende hverdag med plads til alle børn og voksne. 

Vi har et skærpet blik på, hvordan vi i vores pædagogiske hverdag, skaber lege og læringsmiljøer, hvor krop, sanser og bevægelse er centrale elementer.

Vi skaber motorisk nysgerrighed og styrker bevægelsesglæden for og hos børnene når vi skaber børnemiljøer, der fordrer udvikling og skaber nysgerrighed. Vi inddrager (på børnenes opfordring) helt almindeligt inventar som møbler, borde, stole og bænke i forhindringsbaner, som kan udfordre børnene motorisk, og gøre bevægelse til en (risikofyldt) leg. 

To gange om året river vi en uge ud af kalenderen og har fokus på krop og bevægelsesaktiviteter i hele huset. Vi laver aktiviteter i fællesskab mellem vuggestue og børnehave. I oktober var vores tema OL. 

Vi arbejder fokuseret med at have barnets perspektiv for øje. Børnene skal have medindflydelse, medbestemmelse og være nysgerrige på hinanden, sig selv og personalet i vores hus. Vi holder fx børnemøder i børnehaven, hvor vi sammen beslutter aktiviteter i vores hverdag.

Vi har et pædagogisk fokus på den voksnes deltagelse i børns leg. Vores fokus er at lege med børnene og deltage nysgerrigt på lige fod med børnene, men også have fokus på at skabe lege og læringsmiljøer, hvor den voksne kan deltage i leg samtidig med, at denne kan støtte, guide og rammesætte, hvis dette er nødvendigt for at få flere børn med til at lege.